Hírek





2016-03-24: Csúcsminőség és környezettudatosság a precíziós gazdálkodás jegyében

2014-12-11: Nagyhatalom leszünk bioetanolban

2014-07-21: Piacbővülésre számít a Pannonia Ethanol Zrt.

2013-11-11: Gyakorlatban is megérkezett a második generációs etanolgyártás

2013-09-23: Nincs etanolgyártó az 50 legszennyezőbb nagyvállalat listáján

Már a vadászgépek is

Sikeres tesztrepülést hajtott végre március 18-án az Egyesült Államok légierejének egy félig bio- félig pedig hagyományos üzemanyaggal feltöltött F-22-es vadászrepülőgépe. Az amerikai hadsereg célja az, hogy 2016-ra a teljes légierőt fele részben bioüzemanyagokból működtesse.


A próbarepülésen a 12000 méter magasságban, másfélszeres hangsebességgel repülő vadászgépet fele részben sárgarepcéből (camelina sativa) készült üzemanyaggal működött - számolt be az euractiv.hu. Jeff Braun, az amerikai légierő alternatív üzemanyagokkal foglalkozó részlegének vezetője úgy értékelte a próbarepülést, hogy a gép hibátlanul teljesített a teszten.

Az amerikai légierőhöz tartozó más gépeken már korábban is használtak az UOP Honeywell vállalat által készített bioüzemanyagot, egy a lap által idézett elemző pedig azt jósolja, hogy 2025-re 1 milliárd gallon (körülbelül 3,8 milliárd liter) repcéből készült bioüzemanyagot fognak termelni elsősorban a repülésnek, a körülbelül 5,5 milliárd értékű piacon. Az üzleti oldal mellett a környezetvédelmi hatás is jelentős: a számítások szerint a repce-alapú üzemanyagok használata során 75 százalékkal kevesebb szén-dioxid jut a levegőbe.

Az Európai Uniónak szintén vannak hasonló célkitűzései: egyrészt 2020-ig a kontinens közlekedésének 10 százalékát akarják bioüzemanyaggal működtetni, másrészt az unió a 2009 júliusában elindult hét éves 1,6 milliárd eurós költségvetésű úgynevezett „Clean Sky” programmal támogatja a szén-dioxid és a zajszennyezés felére, a nitrogén-oxid kibocsátásnak pedig 80 százalékkal történő csökkentését szintén 2020-ig.

Alexandre Dossat, a brüsszeli székhelyű légi- és hadiipari szövetség szóvivője úgy értékelte, hogy az amerikai vadászgép tesztrepülése a bizonyíték arra, hogy a bioüzemanyagokat repülőgépeknél is fel lehet használni, egyúttal azonban felhívta a figyelmet arra, hogy ha Európa nem akar lemaradni a globális bioüzemanyag-versenyben, akkor most kellene meghozni a döntéseket.